Zdarza się, że linie lotnicze sprzedają większą ilość biletów niż dostępnych miejsc na pokładzie. Choć z punktu widzenia przewoźników jest to zrozumiałe, dla pasażerów może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji w postaci odmowy wejścia na pokład. Jak postępować w takiej sytuacji? Jakie prawa ma taki pasażer?
Czym jest overbooking?
Overbooking to strategia stosowana przez linie lotnicze, polegająca na sprzedaży większej liczby biletów niż dostępnych miejsc w samolocie.
Dlaczego linie lotnicze dopuszczają overbooking?
Przewoźnicy zakładają, że część pasażerów nie stawi się na lot, co pozwala im uniknąć strat związanych z pustymi miejscami. W ten sposób maksymalizują możliwy zysk.
Niestety, gdy wszyscy pasażerowie pojawią się na odprawie, może dojść do sytuacji, w której brakuje miejsc dla części z nich.
Jakie prawa ma pasażer, któremu odmówiona wejścia na pokład z powodu overbookingu?
Na obszarze Unii Europejskiej prawa pasażerów w takich sytuacjach reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004.
Zgodnie z nim, w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu overbookingu, pasażerowie mają prawo do:
- Odszkodowania finansowego:
- 250 euro dla lotów o długości do 1 500 km.
- 400 euro dla lotów wewnątrz UE powyżej 1 500 km oraz dla innych lotów o długości od 1 500 km do 3 500 km.
- 600 euro dla lotów o długości powyżej 3 500 km.
- Zwrotu kosztów lub zmiany planu podróży – pasażerowie mogą wybrać między pełnym zwrotem kosztów biletu a zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do ich ostatecznego miejsca przeznaczenia.
- Prawa do opieki:
- Linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia posiłków i napojów proporcjonalnie do czasu oczekiwania.
- W razie potrzeby przewoźnik powinien zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
- Pasażerowie mają również prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów lub e-maili.
Jak postępować w przypadku odmowy wejścia na pokład?
Jeśli odmówiono Ci wejścia na pokład z powodu tzw. overbookingu:
- Zachowaj spokój;
- Nie rezygnuj dobrowolnie z lotu za różne oferowane korzyści, takie jak vouchery czy zniżki (często w ten sposób linie lotnicze próbują uniknąć odpowiedzialności odszkodowawczej);
- Przechowuj wszystkie dokumenty związane z lotem, takie jak m.in. karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji;
- Skontaktuj się z przewoźnikiem w celu złożenia skargi.
Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczenia związanego z overbookingiem?
W Polsce, zgodnie z art. 205c ust. 7 ustawy – Prawo lotnicze, roszczenia majątkowe wynikające z przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE przedawniają się z upływem 1 roku od dnia wykonania przewozu, a w przypadku gdy przewóz nie został wykonany – od dnia, w którym miał być wykonany.