Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład z powodu overbookingu

Zdarza się, że linie lotnicze sprzedają większą ilość biletów niż dostępnych miejsc na pokładzie. Choć z punktu widzenia przewoźników jest to zrozumiałe, dla pasażerów może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji w postaci odmowy wejścia na pokład. Jak postępować w takiej sytuacji? Jakie prawa ma taki pasażer?

Czym jest overbooking?

Overbooking to strategia stosowana przez linie lotnicze, polegająca na sprzedaży większej liczby biletów niż dostępnych miejsc w samolocie. 

Dlaczego linie lotnicze dopuszczają overbooking? 

Przewoźnicy zakładają, że część pasażerów nie stawi się na lot, co pozwala im uniknąć strat związanych z pustymi miejscami. W ten sposób maksymalizują możliwy zysk. 

Niestety, gdy wszyscy pasażerowie pojawią się na odprawie, może dojść do sytuacji, w której brakuje miejsc dla części z nich.

Jakie prawa ma pasażer, któremu odmówiona wejścia na pokład z powodu overbookingu?

Na obszarze Unii Europejskiej prawa pasażerów w takich sytuacjach reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004. 

Zgodnie z nim, w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu overbookingu, pasażerowie mają prawo do:

  1. Odszkodowania finansowego:
    • 250 euro dla lotów o długości do 1 500 km. 
    • 400 euro dla lotów wewnątrz UE powyżej 1 500 km oraz dla innych lotów o długości od 1 500 km do 3 500 km. 
    • 600 euro dla lotów o długości powyżej 3 500 km.  
  2. Zwrotu kosztów lub zmiany planu podróży – pasażerowie mogą wybrać między pełnym zwrotem kosztów biletu a zmianą planu podróży na porównywalnych warunkach do ich ostatecznego miejsca przeznaczenia.  
  3. Prawa do opieki:
    • Linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia posiłków i napojów proporcjonalnie do czasu oczekiwania. 
    • W razie potrzeby przewoźnik powinien zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania. 
    • Pasażerowie mają również prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów lub e-maili.  

Jak postępować w przypadku odmowy wejścia na pokład?

Jeśli odmówiono Ci wejścia na pokład z powodu tzw. overbookingu: 

  • Zachowaj spokój;
  • Nie rezygnuj dobrowolnie z lotu za różne oferowane korzyści, takie jak vouchery czy zniżki (często w ten sposób linie lotnicze próbują uniknąć odpowiedzialności odszkodowawczej);
  • Przechowuj wszystkie dokumenty związane z lotem, takie jak m.in. karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji;
  • Skontaktuj się z przewoźnikiem w celu złożenia skargi.

Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczenia związanego z overbookingiem?

W Polsce, zgodnie z art. 205c ust. 7 ustawy – Prawo lotnicze, roszczenia majątkowe wynikające z przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE przedawniają się z upływem 1 roku od dnia wykonania przewozu, a w przypadku gdy przewóz nie został wykonany – od dnia, w którym miał być wykonany.

Dodaj komentarz