W rozmowach z Klientami często pada pytanie, ile czasu będzie trwał proces uzyskania odszkodowania? Pozornie odpowiedź jest łatwa. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz Kodeksem cywilnym, ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od zawiadomienia o szkodzie a maksymalnie ten proces może wydłużyć do 90 dni (choć jest to termin instrukcyjny, który nie musi zostać zachowany).
Dalsza rozmowa z Klientem idzie jednakże w zupełnie innym kierunku. Bardziej nam zależy na wysokości odszkodowania czy zadośćuczynienia a nie na szybkości jego uzyskania.
Istnieje bowiem coś takiego jak trójkąt ograniczeń, który w gruncie rzeczy dotyczy wszystkich usług.
Weźmy dla przykładu dwóch braci, którzy mieli taki sam wypadek samochodowym i doznali takich samych obrażeń. Mirek jest porywczy, szybki w działaniu ale szybko się zniechęca a Stefan jest rozważny, może trochę flegmatyczny. Mirek zgłasza szkodę jeszcze tego samego dnia – tak, jak mówiła reklama, którą widział w telewizji. Natomiast Stefan udaje się do prawnika, który twierdzi, iż należy przygotować się do sprawy, zebrać dokumentację medyczną i skupić się na powrocie do zdrowia. Mirek śmieje się ze Stefana, bo on wszystko załatwił sobie sam i nie zapłacił ani złotówki, ale jak myślisz, kto będzie śmiał się ostatni?
Ponad połowa odwiedzających naszego bloga, to kobiety. Wyobraźcie sobie drogie panie inny przykład – farbowanie włosów. Można je zrobić na dwa sposoby, albo samej albo u fryzjera. Samej jest szybciej i taniej ale jakościowo gorzej niż w salonie fryzjerskim, natomiast u fryzjera jest drożej i dłużej, ale jakość jest nieporównywalnie większa.
Taka sama zależność istnieje w procesie uzyskania odszkodowania. Można to zrobić samemu a można przez pełnomocnika. Warto sobie zdać sprawę, że zakłady ubezpieczeń zatrudniają profesjonalistów. Na ich zlecenie pracują nie tylko wykwalifikowani pracownicy, ale również radcowie, adwokaci. Bez wątpienia zatem warto skorzystać z usług kancelarii odszkodowawczej, która pobiera honorarium tylko wtedy, kiedy uzyska odszkodowanie.
Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna i niechętnie korzystamy z usług pełnomocnika, co obrazuje raport z 2015 r. Rzecznika Finansowego, z którego wynika iż zaledwie 28% skarg jest sporządzonych przez profesjonalne podmioty.