Zwrot nietrafionego prezentu świątecznego zakupionego przez Internet.

christmas-831177_1280Święta to czas spędzony z rodziną, ale też czas prezentów. Obdarowujemy i jesteśmy obdarowywani. Zdarza się, że drogi prezent jest kompletnie nietrafiony. W takim wypadku najrozsądniej jest zwrócić towar do sklepu i otrzymać zwrot pieniędzy. Czy istnieje taka możliwość bez tłumaczenia się i konsekwencji ? Zdecydowanie tak, ale pod pewnymi względami.

Jako konsumenci jesteśmy chronieni przez ustawę z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014.827), która właśnie w Święta Bożego Narodzenia obchodzi swój roczek- weszła w życie 25 grudnia 2014 r.

Ustawa przewiduje możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. Innymi słowy od dnia, kiedy kurier dostarczył darczyńcy niechciany prezent. Wniosek jest zatem taki, że lepiej zamówić drogi prezent bezpośrednio przed samymi świętami, tak aby zachować czternastodniowy termin do zwrotu.

Co ciekawe nie musimy podawać przyczyny zwrotu, wystarczy że poinformujemy (oświadczymy) sprzedawcy, że odstępujemy od umowy zawartej na odległość w myśl art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Należy w terminie 14 dniowym od otrzymania przesyłki wysłać pisemne oświadczenie na poczcie.

Jaka jest szansa na to, że otrzymany prezent został zamówiony przez Internet ?

Poczta Polska będzie najczęściej wybieranym operatorem dostarczającym prezenty w tym roku wśród polskich internautów. Zdecydowana większość (83%) respondentów rozważa zakup prezentów przez internet. – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Badanie objęło także zachowania zakupowe dotyczące prezentów: zarówno w 2014 r., jak i w 2015 r. trzech na czterech respondentów przyznało, że ogląda prezenty w sklepie stacjonarnym, a później kupuje je przez Internet przynajmniej od czasu do czasu. – źródło komunikat prasowy Poczty Polskiej.

Równie ciekawą  statystyką jest ta, ile wydajemy na prezenty:

prezenty2

Czy od wszystkich umów zawartych na odległość można odstąpić ?

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:

  1. o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
  2. w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  3. w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
  4. w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
  5. w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  6. w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
  7. w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
  8. w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy;
  9. w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  10. o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
  11. zawartej w drodze aukcji publicznej;
  12. o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
  13. o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

Podsumowanie.

Istnieje duża szansa, że niechciany prezent po Świętach będzie można zwrócić. Ważne, żeby pamiętać o trzech rzeczach:

  1. odstąpić od umowy należy w ciągu 14 dni od chwili odebrania przesyłki pocztowej przez darczyńcę (chyba, że to obdarowany otrzymał przesyłkę) poprzez wysłanie na poczcie pisemnego oświadczenia;
  2. należy zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem (czyli najpóźniej 28 dni po odebraniu przesyłki przez darczyńcę);
  3. nie można zwrócić rzeczy, które są objęte zakazem, o którym napisaliśmy wyżej.

prezenty1

Prezent świąteczny specjalnie dla Ciebie 😉

Mając nadzieję, że dołączysz do naszych stałych czytelników załączamy prezent – wzór odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

2 komentarze do “Zwrot nietrafionego prezentu świątecznego zakupionego przez Internet.”

  1. Najlepiej właśnie kupować w sieci, bo wtedy przynajmniej mamy to 14-dniowe prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Jest to ciekawa opcja, bo często w sklepach stacjonarnych tak nie jest, przez co jak np. prezent komuś się nie spodoba to klops… nie ma co z nim zrobić, ewentualnie sprzedać. Dodam jeszcze, że nowa ustawa konsumencka wprowadziła też roczne prawo do zwrotu, jeśli e-sprzedawca nie poinformuje nas o tych 14 dniach! Sprawdźcie sobie tutaj, na tym blogu prawniczym -> https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Jest tu jeszcze porównanie poprzedniej i obecnej ustawy, więc można się „wyedukować” w tym temacie. A przecież przyda się każdemu, bo kto z nas nie kupuje w sieci?

    Odpowiedz

Skomentuj Joanna Anuluj pisanie odpowiedzi